Dialogträff med Nämnden för folkhälsa och primärvård

Reumatikerföreningen i Storuman ställde följande frågor till politikerna:

1) Hur ska man göra när alla akuttider är slut och får svaret ”återkom i morgon”?

2) Varför är det så lång väntetid i Storuman ? 3-7 veckor är inte alls ovanligt.

3) Varför är det så dålig bemanning på Folktandvården i Storuman. Hinns skoltandvården med som är så viktig?

Svar från Sara Lirell Stenman, verksamhetschef Storumans hälsocentral:

1) ”Vid akuta sjukdomsfall och olyckor ska man ringa 112 för snabb hjälp. Om det inte är väldigt akut kan man också ringa 1177. Man kan även ringa landstingets centrala växel i Lycksele och Umeå och få hjälp att komma vidare. Vi har ett direktnummer till receptionen för allmänna frågor 26722. Dit kan man ringa alla vardagar. Vi har annonserat i Storumanbladet om telefonnummer 2 gånger detta år”.

2) ”Angående väntetider så har det inte förekommit 7 veckors väntetid. Kan det vara så att man får vänta längre om man önskar att träffa en speciell läkare? De flesta läkare arbetar deltid och finns inte på plats alla dagar/veckor. Detta beror delvis på att vi har jourläkare i tjänst dygnets alla tmmar. Till detta åtgår 1,7 tjänster. För akuta besvär får man komma samma dag.”

Svar från Peder Wilhelmsson, verksamhetschef Lycksele Storuman Tärnaby:

3) ”Vad gäller Folktandvården i Storuman så har vi i dagsläget ingen fast tandläkare. Istället har vi tandläkare från Lycksele som åker och bemannar kliniken i Storuman 3 dagar / vecka. Detta motsvarar ca 80%. Målsättningen är naturligtvis att få en fast rutinerad tandläkare som bor på orten och vi fortsätter oförtrutet arbetet med att försöka komma fram till en sådan lösning.

Folktandvården har under ett flertal år brottats med svårigheter att rekrytera nya tandläkare då det varit för få platser på utbildningen i kombination med mycket hård konkurrens från övriga landsting.

Barntandvården har alltid högsta prioritet i Folktandvården och så också i Storuman. Vi hinner med våra ansvarsbarn i Storuman. I Storuman är också ohälsotalen i barn-ungdomstandvården låga sett i ett länsperspektiv, vilket ytterligare visar att barntandvården fungerar bra.”

Har Ni några tankar/funderingar som Ni önskar att det tas upp på Dialogträffarna? Hör utav dig med dessa till Ulla Tellström

50 000 starka skäl att bli medlem

Bli medlem!